V pátek 23. května vyrazili naši osmáci v rámci projektové výuky zeměpisu v doprovodu Matěje Čejchana a Pavly Chocholoušové do Liberce, kde absolvovali stopovací a vědomostní týmovou soutěž, při které poznávali krásy našeho krajského města a získávali nové vědomosti o této severočeské metropole.
Matěj Čejchan
Ve dnech od 19. do 21. května jsme se s žáky 9. třídy vydali na biologickou výpravu do Zátiší nedaleko Frýdlantu. Hned první den nás sice zastihl vydatný a vytrvalý déšť, ale nenechali jsme se jím odradit a dobrou náladu si udrželi až do posledních vteřin kurzu. Během 3 dnů jsme nachodili téměř 40 kilometrů, opekli si buřty a vše, co bylo po ruce, poznávali krásy Jizerských hor a zažili spoustu zábavných a nezapomenutelných momentů. Celá výprava nám navíc pomohla ještě víc stmelit náš třídní kolektiv.
Matěj Čejchan
Ve dnech od 7. do 9. května se pedagogický sbor Svobodné základní školy zapojil do společné práce sborovny. Během těchto dnů probíhala týmová spolupráce zaměřená na sdílení zkušeností, přípravu výuky a podporu profesního rozvoje. Součástí programu byla také společná práce na vizi budoucnosti školy, která pomohla prohloubit sdílené hodnoty a směrování celého týmu.
V pondělí 12. května 2025 proběhla na naší škole přednáška o vlivu digitálních technologií na děti a dospívající.
Přednášku s výmluvným názvem „V digitální džungli“ vedla Mgr. Zdeňka Černá, odbornice, která se touto problematikou zabývá už deset let. Pod hlavičkou iniciativy Slowtechinstitute pravidelně pořádá semináře pro rodiče a workshopy pro školy.
Během podnětného odpoledne jsme společně přemýšleli nad tím, jaké výzvy představují moderní technologie pro dětský mozek – od nevhodného obsahu přes nadměrnou stimulaci až po riziko závislostí na online hrách a sociálních sítích. Důležitou součástí programu byl i prostor pro diskuzi. Rodiče mohli klást otázky, sdílet své zkušenosti a hledat cestu k vyváženému a zdravému přístupu dětí k technologiím.
Přednáška zároveň nabídla prostor k sebereflexi – právě dospělí totiž svým chováním nastavují dětem vzor, jak s technologiemi zacházet.
Velké poděkování patří našim sedmákům za přípravu výborného občerstvení. Děkujeme také rodičům za hojnou účast a těšíme se na setkání při dalších podobných akcích.
Dne 6. května se skupina šesti žáků sedmé třídy zúčastnila fyzikální olympiády s názvem Archimediáda. Skupina byla rozdělena do 2 týmů po 3 členech. Každý tým měl za úkol vyřešit 17 těžkých úloh včetně jedné praktické. Naší škole se velmi zadařilo a sedmáci se umístili na 2 a 4. místě z 10 skupin z 5 škol z Jablonecka.
Za 7. třídu Anička a Natka
Přednáška o Černobylu
Dne 29. dubna 2025 navštívila žáky 9. třídy naší školy paní Kateřina Vršanská, která jako jediná Češka provází návštěvníky černobylskou vyloučenou zónou a odstavenou jadernou elektrárnou.
Paní Vršanská studenty nejprve postupně obeznámila se základními pojmy jaderné energetiky, aby následně detailně povyprávěla o tom, co jaderné havárii v dubnu 1986 předcházelo, co se v den katastrofy stalo a jaké ničivé následky pro své okolí měla.
Posléze také přiblížila, jak tuto katastrofu prožívali lidé žijící v blízkosti elektrárny a promluvila o osobách, které v této oblasti žijí v dnešní době.
Na úplný závěr paní průvodkyně našim deváťákům pověděla, jak se v roce 2016 ke své profesi dostala a co vše její vykonávání obnáší. Přednáška přivedla naše žáky k zamyšlení o chybách způsobených při černobylské havárii a o tom, jak by se jí dalo předejít.
Jakub Zemánek, Matěj Čejchan